در حال بارگذاری ...
دومین روز جشنواره تئاتر خیابانی مریوان با همراهی باران برگزار شد

از عاشقانه‌های یک پوتین تا گلریزانی برای زنان کار 

در دومین روز از اجراهای شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان، استقبال مخاطبان همراه با قطرات زندگی‌بخش باران پاییزی، میزبان هنرمندان شد. 

به گزارش ایران تئاتر، دومین روز از اجراهای شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان با حضور 31 گروه نمایشی از ساعت 11 صبح تا 19 عصر پنجشنبه 27 مهر در نقاط مختلف این شهر برگزار شد.

«دنیای وارونه 56»، «بدون توقف»، «با بادها می‌رقصد»، «استریت تئاتر مید این فیلیپین»، «ائو یا خانه» و «رنگینک و شهر آرزوها»، نمایش‌هایی بودند که ساعت 11 در آفتاب گرم پیش ازظهر در فرهنگسرای مریوان، زریبار، سروآباد و اسلامدشت اجرا شدند.

دیگر آثار نمایشی روز دوم، شامل «زندگی با طعم باروت»، «روز تولد من»، «جهانگردان بی‌نوا»، «غوص» و «ماده 7» از ساعت 15 با همراهی مخاطبان روبه‌رو شدند.

مخاطبانی که با نزدیک شدن به غروب آفتاب و با وجود بارش نم نم باران پاییزی لحظه به لحظه بر تعدادشان افزوده می‌شد و سرد شدن هوا و قطرات باران هم مانعی برای حضورشان در کنار هنرمندان نبود.

میزبانی باران پاییز از نمایش‌های خیابانی 

در این میان، حضور مردم، اشتیاق هنرمندان را برای ادامه اجراها با شور و حرارتی وصف‌ناپذیر بیش از پیش کرد. 

«نامه»، «‌قه‌ده‌غه‌یه»، «سنگ»، «بی‌وقتی»، «جایی برای گل سرخ»، «پارادوکس»، «اگر تو بودی»، «پلاسما»، «واگویه‌های خیابانی یک لک‌لک نسبتا عاقبت‌اندیش»، «غول مرحله آخر» و  «آرسوواچینی» از دیگر آثار اجراشده در روشنای عصرگاهی مریوان بودند. 

با بارش ناگهانی باران انتظار می‌رفت تا رفته رفته از تعداد مخاطبان کاسته شود اما مردم مهمان‌نواز و هنردوست مریوان با مشتاقانه به تماشای «هزار پیشه»، «پیاده‌رو»، «روزی روزگاری در سرزمین زباله‌ها»، «عاشقانه‌های زیر خاکی» نشستند.

گلریزانی برای زنان کار 

نجمه مهرابی‌خوزانی، بانوی هنرمند اصفهانی در نمایش «هزار پیشه» با پرداختن به موضوعی اجتماعی در مورد زنان و کودکان برای مدتی ذهن مخاطبان را به دغدغه‌های اجتماعی روز جامعه نزدیک کرد.

مهرابی‌خوزانی درباره این اثر گفت: «این نمایش به روایت یک مرشد نقال درباره زنان کار می‌پردازد. تمام تلاش ما این است که نگاهی از بالا به پایین به این افراد نداشته باشیم.»

او ادامه داد: «من یک زن هستم و در شرایطی سخت کار می‌کنم. این سختی‌ها باعث شد تا نگاه ویژه‌ای به زنان و کودکان کار داشته باشم. نگاه من ترحم‌آمیز نیست، بلکه با قلبی دردآلود و عمیق به این موضوع فکر می‌کنم.»

این هنرمند با اشاره به همراهی مخاطبان گفت: «مخاطبان مریوان همیشه همراه هستند. من جایی از کار گلریزان انجام دادم و مخاطبان همراهی کردند. مبلغی که دریافت شد را به ستاد برگزاری خواهم داد تا این مبلغ برای خود عزیزانی که در مریوان هستند، خرج شود.» 

انتظار مادران شهدا به روایت عاشقانه پوتین و مین 

حسین نادری، کارگردان نمایش «عاشقانه‌های زیرخاکی» هم درباره این اثر گفت: «این نمایش، داستان عاشقانه یک لنگه پوتین شهید ایرانی با یک مین عمل نشده عراقی است.»

او ادامه داد: «این دو در یک تقابل با هم، عاشق یکدیگر می‌شوند. اما مفهوم اصلی این داستان فانتزی، انتظار مادران شهدای مفقودالاثر را به نمایش می‌گذارد.» 

این هنرمند در پایان گفت: «اجراهای خیابانی با توجه به قدمتی که مریوان در برگزاری جشنواره دارد، همواره مورد استقبال قرار می‌گیرند. این جشنواره در تبادل فرهنگی اقوام موثر است.»  

«زمین شماره ایکس»، «فاصله»، «علی سوت بلبلی»، «مصائب زنان جنگ» و «نقطه سر خط»، پایان‌دهنده اجراهای روز دوم شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان بودند.

برگزاری جشنواره تئاتر خیابانی، یک اقدام شجاعانه است

سولاک ملکه گاستیان، نویسنده، بازیگر و کارگردان نمایش «فاصله‌ها» که از کشور ارمنستان در جشنواره مریوان حضور دارد، درباره داستان اثر خود گفت: «مفهوم این نمایش درباره فاصله بین انسان‌هاست. این نمایش به دوران همه‌گیری ویروس کرونا بازمی‌گردد. درواقع درباره فاصله اجتماعی و اجبار به حفظ فاصله دائمی آدم‌ها از همدیگر است.» 

او ادامه داد: «مفهوم دیگر اثر به مرز بین انسان‌ها اشاره دارد و درباره اینکه انسان‌ها می‌خواهند به هم نزدیک شوند اما مشکلات و مسائل زیادی این فرصت را از آن‌ها می‌گیرد.» 

این هنرمند افزود: «هیچ مانع مهم و جدی که نتوان آن را از میان برد در بین آدم‌ها وجود ندارد.» 

او در پایان سخنانش با اشاره به برگزاری جشنواره تئاتر خیابانی مریوان گفت: «ما در دوران دشواری به سر می‌بریم اما با این وجود شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مریوان در حال برگزاری است و این یک اقدام شجاعانه است.» 

«سرزمین ایکس»؛ انتقادی به تخلف مدیران 

علیرضا شمس، کارگردان اصفهانی حاضر در جشنواره هم درباره داستان «زمین شماره ایکس» گفت: «این نمایش اثری انتقادی به عملکرد برخی از مسئولان متخلف است که نیم نگاهی به جنگ دارد و صلح را ستایش می‌کند.» 

او ادامه داد: «نمایش در فضایی سوررئال و رئال کار می‌شود. این فضای سوررئال گریزی به ذهنیات و خیالات بازیگران دارد.»

به گفته این هنرمند، ویترین تئاتر خیابانی ایران، جشنواره مریوان است و باید بیش از همیشه مورد توجه مدیران و مسئولان فرهنگی کشور قرار بگیرد.

گورکنی که سه روح سرگردان را ملاقات کرد

از دست دادن موقعیت‌ها و فرصت‌هایی که می‌تواند در زندگی آدم‌ها موثر باشد، موضوع کار هنرمند مریوانی بود. 

سوران حسینی، کارگردان نمایش «نقطه سرخط» درباره کار خود گفت: «این نمایش درباره فرصت‌هایی است که ما از دست می‌دهیم. در اصل در تلاش هستیم تا این مفهوم را به مخاطب برسانیم که از خواسته‌های خود کم کنند و بیشتر به پدرومادر و عزیزان‌شان توجه داشته باشند.»

او افزود: «نقطه سرخط» داستان گورکنی است که با روح‌های سرگردان که در تلاشند گذشته خود را جبران کنند، برخورد می‌کند.»

این هنرمند درباره مخاطبان این جشنواره گفت: «مردم مریوان همیشه عاشق تئاتر بوده و هستند. تفاوت این مخاطبان با دیگر شهرها تاثیر زیاد جشنواره در رفتار و فرهنگ آن‌هاست. تاثیر تئاتر در مریوان، نمونه آموزش فرهنگ و هنر روی فرهنگ‌سازی فردی و اجتماعی  مخاطبان است. ما فهم و موقعیت اجتماعی را از طریق تئاتر دراماتیزه می‌کنیم.»

این کارگردان با اشاره به لزوم توجه بیشتر به این جشنواره افزود: «ما از طریق این رویداد هنری به دیگر کشورها معرفی شدیم و درخشیدیم. اما بحث توریست تئاتر موردی است که باید از طرف وزارت‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی مورد توجه قرار بگیرد.»

حسینی در پایان با اشاره به هیئت داوری جشنواره گفت: «نقطه قوت این دوره از جشنواره، انتخاب چهره‌های برتر تئاتر خیابانی در بخش داوری است. امیدوارم که چهره‌های مطرح تلویزیونی برای داوری به جشنواره‌ها تحمیل نشوند.»

شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان به دبیری رحمان هوشیاری از 25 تا 29 مهر با حضور هنرمندان ایرانی و کشورهای ارمنستان، ترکیه، عراق و تونس در حال برگزاری است.




مطالب مرتبط

مراسم بدرقه هنرمندان یونانی در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان

نیکولاس تومبروس: در برابر هنرمندان ایرانی کوچک هستیم
مراسم بدرقه هنرمندان یونانی در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان

نیکولاس تومبروس: در برابر هنرمندان ایرانی کوچک هستیم

نیکولاس تومبروس، کارگردان یونانی حاضر در بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، اعلام کرد هیچگاه تماشاگران و مردم یزد و اردکان را فراموش نخواهد کرد و خودش را دربرابر هنرمندان ایرانی کوچک می‌بیند.

|

توجه ویژه به نوجوانان در بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان

آغاز دو کارگاه آموزشی داوود کیانیان با حضور نوجوانان
توجه ویژه به نوجوانان در بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان

آغاز دو کارگاه آموزشی داوود کیانیان با حضور نوجوانان

همزمان با اولین روز جشنواره تئاتر کودک و نوجوان کارگاه‌های «نمایشنامه نویسی ویژه نوجوان» و «آشنایی با کاربرد تئاتر در زندگی» با حضور داوود کیانیان در شهر اردکان یزد برگزار شد.

|

در گفت‌وگو با دو عروسک‌گردان نمایش «آیینه» مطرح شد

شگفت‌زدگی یونانی‌ها از برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان
در گفت‌وگو با دو عروسک‌گردان نمایش «آیینه» مطرح شد

شگفت‌زدگی یونانی‌ها از برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

الینا پانایوتو و نیکولاس تومبروس دو هنرمند یونانی حاضر در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان می‌گویند از برگزاری و حضور مخاطبانی از طیف کودک، نوجوان و بزرگسال در شهر اردکان شگفت‌زده شده‌اند.

|

داوران جشنواره «افرا» معرفی شدند

داوران جشنواره «افرا» معرفی شدند

همزمان با آغاز اجراهای گروه‌های منتخب، گلاب آدینه، مریم کاظمی و هانا کامکار به‌عنوان داوران چهارمین دوره جشنواره «افرا» معرفی شدند.

|

مروری بر آنچه در بخش های مختلف بزرگ ترین جشن اهالی تئاتر گذشت

آثار و رخدادهای چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از نگاه داوران
مروری بر آنچه در بخش های مختلف بزرگ ترین جشن اهالی تئاتر گذشت

آثار و رخدادهای چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از نگاه داوران

برای آگاهی از چند و چون جشنواره چهل و دوم فجر، نقاط قوت و نیز نقاط ضعف های احتمالی که باید برای تقویت شان در دوره های بعدی، برنامه ریزی و تلاش شود، پای حرف های داوران بخش های مختلف نشستیم و در این باره نظرات شان را جویا شدیم. استقبال گرم مخاطبان از آثار و نیز اضافه شدن بخش های غزه ...

|

نظرات کاربران